Ovšem než se zakousneme do testování UX jako takového, napřed by bylo vhodné si projít trochu statistiky. Samozřejmě čísla je třeba brát je s rezervou, protože každý zdroj hovoří jinak, ať z důvodu nadhodnocení či podhodnocení, případně odlišnou metodou měření. Ale pro představu to jistě postačí.
Trocha celosvětové statistiky
Na následujícím grafu vidíme pro představu růst počtu uživatelů Internetu po celém světě od roku 2005 do roku 2017. Za 12 let se počet uživatelů se více než ztrojnásobil.
Obrázek 1
- Zdroj: statista.com
|
A jak vlastně uživatelé přistupují k Internetu? V rocích 2016 a 2017 se můžeme všimnout, že využití počítačů a mobilních zařízení se srovnává. Proto je třeba na to myslet!
Obrázek 2 - Zdroj: gs.statcounter.com |
Pokud opomeneme využívání různých operačních systémů, pak se
při vývoji můžeme setkat s různými prohlížeči, které se mohou lišit
grafickým výstupem, v horších případech i funkčností námi vytvořené
aplikace. V dnešní době je obvyklé, že se jedná o multiplatformní
prohlížeče, tzn. jsou dostupné alespoň pro dva operační systémy.
Obrázek 3
- Zdroj: gs.statcounter.com
|
A nyní se podíváme na nejvíce využívané a účinné metody uživatelského testování UX.
Metody uživatelského testování UX
Focus Group
Rozhovory, interview
Rozhovory nebo interview se realizují hlavně proto, abychom poznali své uživatele azároveň pochopili, na čem jim záleží a jaké jsou jejich reálné potřeby.
Individuální uživatelské testování
Toto testování je časově náročnější, ale účinné, protože dokážeme zjistit, jakým způsobem uživatel postupuje při řešení určité situace, kterou testovacímu uživateli moderátor zadá. Dle toho si dokážeme udělat představu, zda náš návrh je v pořádku, případně zda se zaměřit na lepší uživatelskou přívětivost.Interakce uživatele
Další úrovní testování na prototypech nebo beta verzích může být testování s oční kamerou nebo mousetracking.U testování oční kamerou je to velice jednoduché. Uživateli můžeme zadat situace, ve kterých sledujeme jeho postup, nebo můžeme uživatele pouze nechat proklikávat se rozhraním. V současnosti testování probíhá dvěma typy kamer - oční kamera, která se určitým způsobem umisťuje na hlavu uživatele (například jako speciální brýle, přilba apod.) a alternativou je oční kamera zabudovaná v zařízení, které testovací uživatel pozoruje. Výstupem je pro nás data, kam se uživatel díval.
Mousetracking, neboli sledování kurzoru, je obdobnou metodou, jako testování oční kamerou, jen sledujeme pohyb kurzoru myši uživatele, případně jeho klikání. Cílem je shromáždění informací o tom, jak se uživatel chová v testované aplikaci.
Obrázek 5
- Zdroj: bits.blogs.nytimes.com
|
Statistiky návštěvnosti
U této metody se jedná o delší dobu, kdy sbíráme data a dle nich vyhodnocujeme výsledek. Ve statistikách se shromažďuje návštěvnost unikátních uživatelů, pomáhá zjistit zobrazení jednotlivých stránek a zdrojích přístupu na stránku. Dle výsledků se pak může rozhodovat, zda by bylo dobré něco upravit, upgradovat atd.Dnes je velice populárním nástrojem Google Analytics od společnosti Google, který umožňuje vlastníkům webových stránek získávat statistická data o uživatelích svého webu.
Měření spokojenosti uživatele
Přímým měřením spokojenosti uživatelů je nepřeberné množství. Metody, které stojí za zmínku, jsou určitě testování atraktivity vzhledu, dotazníky a emocionální mapa.Testování atraktivity vzhledu je nemoderovanou metodou UX testování. Jde nám především o to, zda uživatel pochopí smysl stránky a jak na něj celkově stránka působí. Jde o rychlé ověření navržené struktury stránky.
Emocionální mapa je analytická metoda pro vizualizaci emocí uživatelů během průchodu službou. Tím dokážeme identifikovat, zda jsou prožitky uživatelů u řešení situací či v určitých místech aplikace pozitivní, neutrální či negativní.
Dotazníky nám umožní ověřit si naše předpoklady. Pro nás to není časově náročné, protože rozešleme dotazníky, případně je vystavíme on-line a poté až zpracujeme a vyhodnotíme odpovědi.
Srovnávací metody
I to se může stát – kolikrát jste byli v patové situaci, kdy jste se nemohli rozhodnout, co je lepší? Jistě mnohokrát, ať se jednalo o nákup potravin, přes barvu oblečení, až po auto odpovídající vaším kritériím. Proto pokud se do této situace dostanete se dvěma návrhy (ať se jedná o počáteční prototyp rozložení stránky nebo o konečnou grafiku), nechte rozhodnout uživatele. Krása této testovací metody spočívá v nenáročnosti a dostaví se rychlé řešení - prostě dejte uživatelům na výběr. Tato metoda se nazývá A/B testování. Případně se můžete setkat s pojmem A/B/C testování. Na výběr z více variant, než tří, se nedoporučuje.Kam dál?
Pokud by vás metody (nejen) testování zajímaly dále, vřele doporučuji stránku 100metod.cz, kde jsou metody designu služeb či designového řešení krásně a srozumitelné popsané a vycházejí ze sociologického, psychologického a marketingového výzkumu, strategického a projektového plánování, designu a kombinací těchto přístupů.Závěrem bych ráda poděkovala, pokud jste dočetli až sem a zároveň doufám, že jste se přiučili. V dnešní době plné konkurence je třeba uživatelům vycházet vstříc, protože spokojený uživatel = náš vážený zákazník. :)
Autor článku: Jana Stachová
Žádné komentáře:
Okomentovat