Stejně jako u webových stránek je u mobilních aplikací
žádoucí sbírat některé základní analytické metriky o uživatelích a jejich
chování. Nebál bych se dokonce tvrdit, že pro mobilní vývoj mají tyto data ještě
větší váhu, zejména z pohledu velkého množství verzí operačních systémů, rozmanitosti používaného hardwaru atp. Na tuto problematiku existuje více použitelných řešení.
V tomto článku popíši řešení prostřednictvím aplikace App Center (https://appcenter.ms/)
od Microsoftu.
Konfigurace
Na výše zmíněné adrese proveďte registraci. Po prvním
přihlášení si vytvořte vaší novou aplikaci (tlačítko Add new). App Center lze použít pro nativní aplikace psané přímo
pro Android či iOS, nebo pro aplikace programované pro tyto platformy ve
frameworku Xamarin. Pokud spravujete více aplikací pro různé organizace tak zde
lze vytvářet organizace a aplikace do nich členit.
Po přidání vaší aplikace se můžete prokliknout do její
administrace.
Na úvodní obrazovce máte detailní návod jak postupovat pro
přidání potřebné knihovny do vaší aplikace a o aktivaci posílání analytických
dat.
V případě Xamarin
aplikace se jedná o stažení NuGet
balíčku do všech projektů (nativních i PCL) a registrace ve vstupním bodu
programu. V případě Android aplikace se jedná o Main Activity
Po provedení konfigurace vaše aplikace začne anonymizovaně
odesílat analytická data od všech uživatelů kteří vaší aplikaci používají.
Analytika
V sekci Analytics
naleznete veškerá analytická data která App Center naměřilo.
Mezi metriky, které získáte, patří:
-
Graf
aktivních uživatelů ukazující denní, týdenní a měsíční počet aktivních
uživatelů včetně trendů.
- Denní
počet sessions na jednoho uživatele (průměrné hodnoty).
- Graf
trvání sessions – normalizované hodnoty které ukazují jak dlouho uživatelé
setrvávají v aplikaci.
- Výpis
top zařízení. Zde vidíte nejčastější mobilní telefony které jsou využívány
uživateli. Dále je zde také graf zastoupení jednotlivých verzí OS.
- Mapa
geografického rozložení uživatelské základny.
- Zastoupení
jazyků – jazyky nastavené v daném mobilním zařízení.
- Graf
aktivních uživatelů na jednotlivých verzích vaší aplikace.
Jedná se o základní metriky, ty však bohatě postačí pro
analýzu vašich uživatelů a jejich chování.
Crash reporting
Neméně důležitou částí je sekce Crash reporting. Zde se monitorují veškeré neočekávané chyby a pády
vaší aplikace. To vše se děje automaticky stejně jako u analytiky.
Na hlavním dashboardu vidíte graf, který ukazuje počet pádů
v čase a poté tabulku s výpisem všech chyb. Zde je zobrazen název
chyby, na jaké verzi aplikace chyba nastala a u jakého počtu uživatelů.
Proklikem se dostanete na detail chyby.
V detailu je vidět detailní informace o chybě a výpis
cele Exception. Dále máte zobrazen graf v jakých dnech chyba nastala a
výpis konkrétních zařízení a verzí OS.
Tento základní Crash reporting loguje pouze systémové chyby.
Aplikační chyby (vlastní Exceptions) App Center nezaznamená (do budoucna by se
mělo změnit). Máte však možnost si logování těchto chyb sami ošetřit
prostřednictvím Events (více v další kapitole).
Ostatní funkce
Další potřebnou funkcí jsou tzv. Events. Kdekoliv ve vaší aplikaci si jedním příkazem můžete do App
Center poslat událost. Lze tedy logovat různé stavy aplikace, prokliky,
odchycení výjimek atp. Tyto Eventy se pak stejně jako analytická data a crashes
odesílají asynchronně na pozadí.
V App Center pak vidíte detailní tabulku všech eventů
včetně jejich četností. Opět se proklikem můžete dostat na detail kde jsou
detailnější analýzy dané události.
Poslední funkce kterou zde popíši je Log Flow. Jedná se o live
sledování chování uživatelů ve vaší aplikace (se zpožděním několika sekund).
Kdy vidíte v reálném čase jak se logují eventy, analytická data i pády
aplikace. Dostanete zde tedy hezký přehled jak se uživatel ve vaší aplikace
chová a jaké je jeho flow napříč obrazovkami.
Všechny zmíněné funkce jsou v rámci App Center zdarma a
Microsoft je stále rozvíjí. App Center podporuje ještě další služby jako jsou
builds management, push notifikace, CI, automatické testování na reálných
telefonech atp. Můžete mít tedy na jednom místě téměř kompletní správu pro
vydání, otestování a reporting vašich mobilních aplikací.
Žádné komentáře:
Okomentovat