14. března 2018

Analytika a crash reporting v mobilní aplikaci

Stejně jako u webových stránek je u mobilních aplikací žádoucí sbírat některé základní analytické metriky o uživatelích a jejich chování. Nebál bych se dokonce tvrdit, že pro mobilní vývoj mají tyto data ještě větší váhu, zejména z pohledu velkého množství verzí operačních systémů, rozmanitosti používaného hardwaru atp. Na tuto problematiku existuje více použitelných řešení. V tomto článku popíši řešení prostřednictvím aplikace App Center (https://appcenter.ms/) od Microsoftu.

Konfigurace

Na výše zmíněné adrese proveďte registraci. Po prvním přihlášení si vytvořte vaší novou aplikaci (tlačítko Add new). App Center lze použít pro nativní aplikace psané přímo pro Android či iOS, nebo pro aplikace programované pro tyto platformy ve frameworku Xamarin. Pokud spravujete více aplikací pro různé organizace tak zde lze vytvářet organizace a aplikace do nich členit.



Po přidání vaší aplikace se můžete prokliknout do její administrace.
Na úvodní obrazovce máte detailní návod jak postupovat pro přidání potřebné knihovny do vaší aplikace a o aktivaci posílání analytických dat.


V případě Xamarin aplikace se jedná o stažení NuGet balíčku do všech projektů (nativních i PCL) a registrace ve vstupním bodu programu. V případě Android aplikace se jedná o Main Activity
Po provedení konfigurace vaše aplikace začne anonymizovaně odesílat analytická data od všech uživatelů kteří vaší aplikaci používají.

Analytika

V sekci Analytics naleznete veškerá analytická data která App Center naměřilo.


Mezi metriky, které získáte, patří:
  • Graf aktivních uživatelů ukazující denní, týdenní a měsíční počet aktivních uživatelů včetně trendů.
  • Denní počet sessions na jednoho uživatele (průměrné hodnoty).
  • Graf trvání sessions – normalizované hodnoty které ukazují jak dlouho uživatelé setrvávají v aplikaci.
  • Výpis top zařízení. Zde vidíte nejčastější mobilní telefony které jsou využívány uživateli. Dále je zde také graf zastoupení jednotlivých verzí OS.
  • Mapa geografického rozložení uživatelské základny.
  • Zastoupení jazyků – jazyky nastavené v daném mobilním zařízení.
  • Graf aktivních uživatelů na jednotlivých verzích vaší aplikace.
Jedná se o základní metriky, ty však bohatě postačí pro analýzu vašich uživatelů a jejich chování.

Crash reporting


Neméně důležitou částí je sekce Crash reporting. Zde se monitorují veškeré neočekávané chyby a pády vaší aplikace. To vše se děje automaticky stejně jako u analytiky.


Na hlavním dashboardu vidíte graf, který ukazuje počet pádů v čase a poté tabulku s výpisem všech chyb. Zde je zobrazen název chyby, na jaké verzi aplikace chyba nastala a u jakého počtu uživatelů.
Proklikem se dostanete na detail chyby.


V detailu je vidět detailní informace o chybě a výpis cele Exception. Dále máte zobrazen graf v jakých dnech chyba nastala a výpis konkrétních zařízení a verzí OS.
Tento základní Crash reporting loguje pouze systémové chyby. Aplikační chyby (vlastní Exceptions) App Center nezaznamená (do budoucna by se mělo změnit). Máte však možnost si logování těchto chyb sami ošetřit prostřednictvím Events (více v další kapitole).

Ostatní funkce


Další potřebnou funkcí jsou tzv. Events. Kdekoliv ve vaší aplikaci si jedním příkazem můžete do App Center poslat událost. Lze tedy logovat různé stavy aplikace, prokliky, odchycení výjimek atp. Tyto Eventy se pak stejně jako analytická data a crashes odesílají asynchronně na pozadí.
V App Center pak vidíte detailní tabulku všech eventů včetně jejich četností. Opět se proklikem můžete dostat na detail kde jsou detailnější analýzy dané události.


Poslední funkce kterou zde popíši je Log Flow.  Jedná se o live sledování chování uživatelů ve vaší aplikace (se zpožděním několika sekund). Kdy vidíte v reálném čase jak se logují eventy, analytická data i pády aplikace. Dostanete zde tedy hezký přehled jak se uživatel ve vaší aplikace chová a jaké je jeho flow napříč obrazovkami.


Všechny zmíněné funkce jsou v rámci App Center zdarma a Microsoft je stále rozvíjí. App Center podporuje ještě další služby jako jsou builds management, push notifikace, CI, automatické testování na reálných telefonech atp. Můžete mít tedy na jednom místě téměř kompletní správu pro vydání, otestování a reporting vašich mobilních aplikací.
Autor článku: Kamil Praum, CCA Group a.s.

Žádné komentáře:

Okomentovat