Zakázkový vývoj si můžeme vydefinovat jako činnost, kdy vyvíjíme informační systém, které jsou plně na míru zákazníka, to znamená dle jeho přání, požadavků a jiných specifikací. Otázkou ale je, zda je zakázkový vývoj mrtvý. Proč si tuto otázku pokládám?
Je to jednoduché, protože dnešní doba je přeplněna nabídkou hotových řešení systémů, a jejich nabídka stále roste. Přitom potenciální zákazník ani nepomyslel na možnost nechat si vytvořit systém přímo na míru.
Proč chtít systém na zakázku?
Pojďme si v bodech shrnout,
proč by potenciální zákazník mohl chtít řešení na zakázku:
- Důsledné zachycení požadavků zákazníka s respektováním souvisejících procesů
- Použití vhodných technologií pro splnění funkčních, výkonových a bezpečnostních požadavků
- Provedení dle představ zákazníka
- Důsledné otestování
- Vstřícnost v případě požadovaných změn
- Dokumentace systému, grafické návrhy a další specifikace
- Zajištění servisu
Samozřejmě bodů by mohlo být daleko
více, ale tohle pro představu asi stačí.
Jak celý proces funguje?
Pro představu uvádím zjednodušený
vodopádový model, jak zhruba probíhá vývoj na zakázku:
1. fáze – Analýza systému
Jedná se o fázi zachycení
veškerých vstupních požadavků zákazníka. Samozřejmě aktivně komunikujeme se
zákazníkem.
2. fáze – Návrh systému
Následně vypracováváme analýzu
dle jazyka UML nebo CASE navrhneme logický a fyzický model. Dále probíhá
modelování use-case, případně procesy BPMN a dalších. V neposlední řadě
můžeme připravit návrh uživatelského rozhraní a bezpečnostní opatření.
3. fáze – Vývoj systému
Zde už probíhá realizace systému, které asi obyčejný
smrtelník nerozumí. Asi tak zhruba probíhá vznik databázových, programových,
komunikačních a dalších částí, které jsou potřebné. Samozřejmě také design
softwaru.
4. fáze – Testování
Další fází je testování
funkčnosti dle schválených standardů projektu. Probíhá interní testování
modulů, systémové testování a celkové prověření funkcionality vůbec.
5. fáze – Implementace a integrace
Hurá! V této fázi již
uvádíme pilotní provoz a instalaci do produkčního prostředí! Zákazník už také
může provádět testování a v případě bezchybnosti nasazujeme software do
ostrého provozu.
6. fáze – Servis
Zde už je to čistě na uvážení
zákazníka, zda bude vyžadovat dlouhodobý servis v podobě údržby,
případných upgradů, hot-line podpory a dalších možností, které budeme ochotni
nabídnout.
Zakázkový vývoj vs. hotová řešení
Pravdou je, že trh je opravdu
plný hotových řešení, která jsou ekonomicky dostupnější, než zakázkový vývoj na
míru.
Proč hotové řešení nemusí být
výhodné:
- Nepřívětivé UI a UX z důvodu nulových nebo minimálních požadavků
Jak si ten zrod vlastně představujete? Já osobně mám za to, že někdo přijde s nápadem, někdo uznale pokyne hlavou a řekne, že je to dobrý nápad. Ale jaký je zde základ reálných uživatelů, kteří by aplikaci mohli používat?
- Chyby
v aplikaci z důvodu špatného testování a následné prodlevy, než přijde
oprava
Tohle je asi klasika netřeba delšího popisu – kolik aplikací v mobilu vám „spadlo“ z neznámého důvodu a kolik dalších uživatelů mělo stejný problém?
- Většina firem poskytující hotová řešení neposkytují kvalitní support
Zde kromě sáhodlouhého návodu, jak aplikaci používat, žádné poradenství ani konzultační služby neočekávejte. Abych jen nekřivdila, např. Google ve svých aplikacích poskytuje bublinové nápovědy pro uživatele, kteří aplikaci spustí poprvé. Ale zde je otázka, zda to není způsobeno dlouhodobým působením na trhu a sbíráním zkušeností a dalších požadavků.
- Sledování trendů a zbrklé inovace škodí
Kolikrát se vám určitě stalo, že jste měli například svůj oblíbený e-shop a najednou po inovaci a dosazení moderního designu nejste schopni vidět detail zboží, nebo ho objednat.
- Mnoho nevyužitých funkcí
Asi není co dodávat. Hotová řešení obsahují mnoho funkcí, které prostě zákazník nevyužije.
Ovšem najdou se i oblasti, ve
kterých firmy sáhnou po produktu na zakázku. Proč? Řešení, které by jim
vyhovovalo, prostě neexistuje. Otázkou ale zůstává, na jak dlouho. Až někdo
tuto díru objeví, navrhne opět hotové řešení a konkurence zakázkového vývoje je
na světě.
Co říci závěrem?
Jak již bylo řečeno, konkurence
je v dnešní době velká a stále roste. Nicméně pokud by se nevyplatil
zakázkový vývoj, pak by nebyla tak široká nabídka. Protože jak je známo, kde
není kupec, není prodejce.
Schválně si vyzkoušejte zadat do
vyhledávače „Zakázkový vývoj“ a jistě budete překvapeni, kolik firem tuto
službu nabízí, ať se jedná o software, elektroniku nebo designový nábytek na
míru.
Autor článku: Jana Stachová, CCA Group a.s.
Autor článku: Jana Stachová, CCA Group a.s.
Žádné komentáře:
Okomentovat