14. března 2018

Je zakázkový vývoj mrtvý?

Zakázkový vývoj si můžeme vydefinovat jako činnost, kdy vyvíjíme informační systém, které jsou plně na míru zákazníka, to znamená dle jeho přání, požadavků a jiných specifikací. Otázkou ale je, zda je zakázkový vývoj mrtvý. Proč si tuto otázku pokládám?

Je to jednoduché, protože dnešní doba je přeplněna nabídkou hotových řešení systémů, a jejich nabídka stále roste. Přitom potenciální zákazník ani nepomyslel na možnost nechat si vytvořit systém přímo na míru.

Proč chtít systém na zakázku?

Pojďme si v bodech shrnout, proč by potenciální zákazník mohl chtít řešení na zakázku:
  • Důsledné zachycení požadavků zákazníka s respektováním souvisejících procesů
  • Použití vhodných technologií pro splnění funkčních, výkonových a bezpečnostních požadavků
  • Provedení dle představ zákazníka
  • Důsledné otestování
  • Vstřícnost v případě požadovaných změn
  • Dokumentace systému, grafické návrhy a další specifikace
  • Zajištění servisu
Samozřejmě bodů by mohlo být daleko více, ale tohle pro představu asi stačí.

Jak celý proces funguje?

Pro představu uvádím zjednodušený vodopádový model, jak zhruba probíhá vývoj na zakázku:


1. fáze – Analýza systému

Jedná se o fázi zachycení veškerých vstupních požadavků zákazníka. Samozřejmě aktivně komunikujeme se zákazníkem.

2. fáze – Návrh systému

Následně vypracováváme analýzu dle jazyka UML nebo CASE navrhneme logický a fyzický model. Dále probíhá modelování use-case, případně procesy BPMN a dalších. V neposlední řadě můžeme připravit návrh uživatelského rozhraní a bezpečnostní opatření.

3. fáze –  Vývoj systému

Zde už probíhá realizace systému, které asi obyčejný smrtelník nerozumí. Asi tak zhruba probíhá vznik databázových, programových, komunikačních a dalších částí, které jsou potřebné. Samozřejmě také design softwaru.

4. fáze – Testování

Další fází je testování funkčnosti dle schválených standardů projektu. Probíhá interní testování modulů, systémové testování a celkové prověření funkcionality vůbec.

5. fáze – Implementace a integrace

Hurá! V této fázi již uvádíme pilotní provoz a instalaci do produkčního prostředí! Zákazník už také může provádět testování a v případě bezchybnosti nasazujeme software do ostrého provozu.

6. fáze – Servis

Zde už je to čistě na uvážení zákazníka, zda bude vyžadovat dlouhodobý servis v podobě údržby, případných upgradů, hot-line podpory a dalších možností, které budeme ochotni nabídnout.

Zakázkový vývoj vs. hotová řešení

Pravdou je, že trh je opravdu plný hotových řešení, která jsou ekonomicky dostupnější, než zakázkový vývoj na míru.
Proč hotové řešení nemusí být výhodné:
  • Nepřívětivé UI a UX z důvodu nulových nebo minimálních požadavků
    Jak si ten zrod vlastně představujete? Já osobně mám za to, že někdo přijde s nápadem, někdo uznale pokyne hlavou a řekne, že je to dobrý nápad. Ale jaký je zde základ reálných uživatelů, kteří by aplikaci mohli používat?
  • Chyby v aplikaci z důvodu špatného testování a následné prodlevy, než přijde oprava
    Tohle je asi klasika netřeba delšího popisu – kolik aplikací v mobilu vám „spadlo“ z neznámého důvodu a kolik dalších uživatelů mělo stejný problém?
  • Většina firem poskytující hotová řešení neposkytují kvalitní support
    Zde kromě sáhodlouhého návodu, jak aplikaci používat, žádné poradenství ani konzultační služby neočekávejte. Abych jen nekřivdila, např. Google ve svých aplikacích poskytuje bublinové nápovědy pro uživatele, kteří aplikaci spustí poprvé. Ale zde je otázka, zda to není způsobeno dlouhodobým působením na trhu a sbíráním zkušeností a dalších požadavků.
  • Sledování trendů a zbrklé inovace škodí
    Kolikrát se vám určitě stalo, že jste měli například svůj oblíbený e-shop a najednou po inovaci a dosazení moderního designu nejste schopni vidět detail zboží, nebo ho objednat.

  • Mnoho nevyužitých funkcí
    Asi není co dodávat. Hotová řešení obsahují mnoho funkcí, které prostě zákazník nevyužije.
Ovšem najdou se i oblasti, ve kterých firmy sáhnou po produktu na zakázku. Proč? Řešení, které by jim vyhovovalo, prostě neexistuje. Otázkou ale zůstává, na jak dlouho. Až někdo tuto díru objeví, navrhne opět hotové řešení a konkurence zakázkového vývoje je na světě.

Co říci závěrem?

Jak již bylo řečeno, konkurence je v dnešní době velká a stále roste. Nicméně pokud by se nevyplatil zakázkový vývoj, pak by nebyla tak široká nabídka. Protože jak je známo, kde není kupec, není prodejce.
Schválně si vyzkoušejte zadat do vyhledávače „Zakázkový vývoj“ a jistě budete překvapeni, kolik firem tuto službu nabízí, ať se jedná o software, elektroniku nebo designový nábytek na míru.

Autor článku: Jana Stachová, CCA Group a.s.

Žádné komentáře:

Okomentovat